Kaedah Selami Bahasa Kedua
Terdapat pelbagai konsep B2 ini yang telah ditetapkan oleh golongan para ilmuwan ini. B2 boleh didefinisikan sebagai bahasa yang dipelajari selepas bahasa pertama atau bahasa ibunda manakala pemerolehan B2 merujuk kepada proses seseorang mempelajari bahasa selain bahasa ibunda (Abdullah Hassan,2007). Menurut Cook (1991), beliau mendefinisikan B2 sebagai bahasa yang dipelajari oleh seseorang individu sebagai tambahan kepada bahasa ibunda yang sedia ada. Tambahan pula, para ilmuwan yang lain juga seperti Kamaruddin (1988) dan Gass Selinkar (1994) memberi pandangan yang sama seperti Cook (1991) bahawa B2 adalah pembelajaran bahasa yang lain selain bahasa asli atau bahasa ibunda yang diperoleh.
Umum mengetahui bahawa, B2 ini adalah bahasa yang mampu dikuasai oleh individu melalui pembelajaran secara formal. Oleh itu, Okmen dan Kilic (2016) telah menyenaraikan sebanyak 11 kaedah pengajaran bahasa yang boleh digunakan dalam pengajaran B2. Misalnya adalah;
1. Kaedah Nahu Terjemahan
2. Kaedah Langsung
3. Kaedah Semulajadi
4. Kaedah Audio-Lingual
5. Kaedah Kognitif Kod
6. Kaedah Komunikatif dan Kaedah Eklektik
7. Kaedah Senyap
8. Kaedah Gerak Balas Fizikal Sepenuhnya
9. Kaedah Pandang Dengar
10. Kaedah Berasaskan Tugasan
11. Kaedah Berasaskan Kandungan
Namun begitu, dalam blog ini hanya memfokuskan kepada 3 jensi kaedah sahaja yang digunakan dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) bagi menguasai B2.
1. Kaedah
Nahu Terjemahan
Kaedah
nahu terjemahan atau kaedah tradisional ini merupakan kaedah yang paling lama digunakan
dalam pengajaran B2. Perkembangan kaedah ini bermula apabila kira-kira tahun
1960-an apabila ahli linguistic iaitu Laurent Metzger mula mengkaji bahawa
bahasa itu adalah satu sistem dan bukan semata-mata perkataan. Kaedah ini
mementingkan kemahiran menulis pelajar. Oleh itu, oleh itu kemahiran bertutur
tidak difokuskan. Perkara yang diberi perhatian ialah ejaan dan penulisan dalam
B2. Kosa kata akan didedahkan kepada pelajar dalam bentuk terasing daripada
konteks. Pelajar akan menguasai nahu dengan cara hafalan dan membuat latihan
serta menterjemahkan ayat daripada bahasa yang disasarkan. Kemudiannya,
kata-kata disusun dalam ayat melalui hukum tatabahasa dan seterusnya dihafal
oleh pelajar bagi membolehkan mereka menguasai B2 tersebut.
Laurent Metzger |
Antara kelebihan kaedah ini, pelajar-pelajar boleh memahami nahu sesutau bahasa dan juga melatih pelajar menulis menggunakan bahasa yang betul. Selain itu, pelajar juga dapat menterjemahkan bahasa asing ke bahasa natif dan sebaliknya.
Kaedah ini juga tidak menggunakan masa yang panjang
untuk diaplikasikan malahan tidak memerlukan bahan yang banyak dan membebankan
guru serta pelajar. Guru dapat membentuk pelajar-pelajar membaca dan
menterjemahkan makna buku-buku yang dibaca ke bahasa ibunda dan membolehkan
pelajar menikmati nilai kesusateraan yang dibaca. Namun begitu, penterjemahan
adakalanya menjadi sukar kerana tidak terdapat dua perkataan yang benar-benar
sama ertinya dalam dua bahasa. Hal ini kerana makna seringkali tidak dapat
dipisahkan dengan aspek budaya yang mendasari kedua-dua bahasa tersebut.
2. Kaedah
Terus
Kaedah
ini telah diperkenalkan oleh Michell West dan Harald Palmer (1920-1935). Kaedah
ini mengutamakan prinsip-prinsip mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak.
Kaedah terus juga dikenali sebagai kaedah tentera kerana kaedah ini mula
digunakan untuk melatuh pegawai tentera dan diplomat dalam perang Dunia Kedua
ketika dahulu. Pengajaran bahasa melalui kaedah ini memerlukan ilmu fonetik.
Oleh itu, kaedah ini merupakan gabungan linguistik dengan pengajaran bahasa.
Kaedah ini dimulakan dengan menghubungkan murid-murid
terus kepada bahasa yang hendak mereka pelajari. Mereka akan diperkenalkan
dengan sistem bunyi bahasa itu. Sebutan penutur jati dijadikan model dan
pertuturannya akan diikuti dan ditiru oleh murid-murid. Terjemahan langsung
tidak digunakan. Pelajar juga tidak dibenarkan sama sekali menggunakan bahasa
pertama dalam proses pembelajaran dan bahasa sasaran digunakan sepenuhnya.
Apabila segala makna keadaan tidak difahami, guru akan menjelaskan kepada
murid-murid dengan cara huraian, lukisan, aksi, perkataan seerti, perkataan
berlawanan atau cara yang lain.
Menurut Salehuddin (2018), kaedah ini dapat
menggalakkan pelajar menguasai bahasa lisan termasuklah sebutan seperti penutur
naif serta menguasai kemahiran corak soal jawab dalam pembelajaran. Murid-murid
juga akan menjadi lebih berani mengeluarkan idea dan pendapat dengan cara yang
segera. Namun begitu, pada ketika ini, kaedah terus semakin kurang digunakan.
Hal ini dikatakan demikian kerana kaedah ini tidak mementingkan bahasa tulisan.
Bahkan, kosa kata abstrak tidak banyak didedahkan menyebabkan pelajar sukar
mengaitkan sesetengah perkataan dengan maksudnya secara langsung.
3. Kaedah
Audio-Lingual
Juga dikenali sebagai kaedah ‘dengar dan sebut’ yang mula diperkenalkan pada sekitar tahun 1950-an. Kaedah ini mengutamakan penggunaan bahan bantu belajar berupa alat-alat audio seperti pita rakaman, compact disk dan piring hitam. Charles C. Fries merupakan pencetus kepada kaedah ini dan beliau menegaskan bahawa pembelajaran bahasa sepatutnya bermula dengan struktur bahasa iaitu tatabahasa. Asas kepada kaedah ini ialah ‘ransangan dan gerak balas’ yang didasari oleh golongan Behaviorisme. Ransangan yang dimaksudkan adalah berbentuk audio dan diperdengarkan kepada pelajar dalam bentuk ayat yang betul. Kemudiannya, pelajar akan memberikan tindak balas dalam bentuk peniruan sebutan. Pengulangan merupakan satu daripada prinsip utama dalam proses pembelajaran Behavioris. Oleh itu, pelajar akan melakukan proses pengulangan untuk memperkukuhkan struktur bahasa yang dipelajari.
Melalui pengalaman mendengar tersebut, murid-murid akan berlatih menyebut perkataan, frasa dan ayat yang didengar termasuk nada dan intonasinya secara latih tubi. Pelbagai cara latih tubi yang boleh dilaksnakan:
- pengulangan - mengulang semula ransangan yang diperdengarkan.
- ifleksi - menggantikan sesuatu perkataan dalam ayat yang diperdengarkan kepada bentuk infleksi yang lain apabila diulang.
- penggantian - menggantikan sesuatu perkataan dalam ayat yang diperdengarkan kepada perkataan lain.
- penyataan semula – mengolah semula ayat yang diperdengarkan sebagai ransangan.
Oleh itu, murid-murid lebih mudah untuk mengingat
maklumat yang didengar. Kesannya, murid-murid juga mudah mempelajari
bunyi-bunyi linguistik yang berbeza serta nada dan intonasi bahan yang
diperdengarkan kepada mereka dalam B2.
Sebagai kesimpulannya, pengajaran dan pembelajaran B2
memerlukan penelitian khusus dari pelbagai aspek terutamanya aspek pembinaan
kurikulum serta pemilihan kaedah atau pendekatan yang bersesuaian dan tepat.
Hal ini dapat membantu pelajar untuk menyelami B2 dan seterusnya menghasilkan
penutur kedua yang lebih baik.
Rujukan
Norul Haida Bt Hj. Reduzan. (2013). Ilmu Psikolinguistik. Perak: Emeritus Publications.
Noor Aida Dani (2017). Asas Psikolinguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zulkeflee Haji Yaacob. (2022). Bahasa dan Linguistik Komprehensif. Kelantan: Bunga Melayu Solution.
Koleksi Minda (2012, Januari 12). Kaedah Pengajaran. Diperolehi daripada Koleksi Minda: Kaedah Pengajaran (bkree66.blogspot.com)
Wadah Pelajar (2012, Januari 5). Kaedah Terus. Diperolehi daripada WADAH PELAJAR IPG: Kaedah Terus (pengajian-ipg.blogspot.com)
Comments
Post a Comment