Kecelaruan Bahasa: Apa Itu Disgrafia

Disgrafia merupakan salah satu daripada jenis-jenis disleksia. Secara umumnya, disleksia terbahagi kepada beberapa jenis iaitu hiperleksia, diprasia, disleksia visual, disleksia auditori, diskleksia visual-auditori dan termasuklah disgrafia yang telah dinyatakan. Sebelum kita pergi lebih jauh lagi tentang disgrafia, mari kita fahami terlebih dahulu mengenai apa itu disleksia…

Disleksia atau juga dikenali sebagai kecelaruan bahasa merupakan sejenis masalah pembelajaran yang dihadapi oleh sesetengah kanak-kanak. Secara literalnya, disleksia bermaksud ‘kesukaran dalam berbahasa’ (Ott dalam Sheila Devaraj dan Samsilah Roslan, 2006). Namun begitu, kanak-kanak disleksia hanya mengalami gangguan dalam pembelajaran ketika di peringkat kanak-kanak dan ia bukanlah dikategorikan sebagai suatu penyakit. Kebanyakan golongan atau masyarakat berfikiran bahawa disleksia ini hanya melibatkan kepada gangguan pembacaan dan pertuturan sahaja. Namun begitu, kanak-kanak disleksia kebiasaanya turut mengalami gangguan dari aspek pengejaan, pengiraan dan penulisan walaupun mereka mempunyai pemikiran yang normal seperti kanak-kanak yang lain. Hal ini disebabkan oleh penghidap disleksia mengalami kesukaran untuk menterjemahkan bunyi percakapan kepada abjad dan perkataan sehingga menjejaskan kemahiran pembelajaran seperti mengeja, mengira dan menulis. Fokus masalah yang akan diterangkan lebih lanjut adalah mengenai masalah dalam menulis di kalangan kanak-kanak iaitu disgrafia. 


Definisi Disgrafia

Kemahiran dan penguasaan menulis merupakan salah satu keupayaan atau kebolehan yang perlu dikuasai kanak-kanak pada peringkat permulaan pembelajaran. Hal ini bukan hanya melibatkan aspek teknikal dan mekanikal (menulis) semata-mata tetapi penulisan juga turut melibatkan penyatuan aspek psikologi dan kognitif (memperoleh idea).  Namun begitu, terdapat segelintir kanak-kanak yang menghadapi masalah menulis iaitu disgrafia. Perkataan ‘disgrafia’ dipinjam daripada perkataan Bahasa Inggeris iaitu dysgraphia. Disgrafia terdiri daripada dua perkataan Greek iaitu dys yang membawa maksud ‘masalah’ dan graphia yang beerti ‘tulisan tangan’. Lazimnya, disgrafia ditakrifkan sebagai masalah pembelajaran yang sering dikaitkan dengan kesukaran dalam mengeja, tulisan tangan tidak kemas atau sangat buruk, tidak betul dan sukar dibaca serta mempunyai masalah dalam memindahkan maklumat pada kertas. 

Gambar 1: Contoh tulisan kanak-kanak disgrafia yang tidak kemas dan tidak teratur

Menurut Richards (1999), disgrafia adalah satu gangguan dalam penulisan yang disebabkan oleh masalah-masalah daripada pemprosesan neurologi dan pergerakan enjin yang lambat yang asalnya bergerak secara automotik. Ia juga dikenali sebagai kesan-kesan lesu yang dilihat sepanjang proses dalam menyampaikan sesuatu idea daripada pemikiran untuk satu produk yang ditulis tangan. Hal ini secara tidak langsung menyebabkan kanak-kanak menghadapi masalah dalam proses menulis kerana tidak boleh menterjemah pemahaman bahasa yang diterima mereka kepada bentuk simbol atau huruf. Hal ini dikatakan demikian kerana proses menulis memerlukan satu set kemahiran motor halus dan kemahiran memproses maklumat (Deuel,1995). 

Seperti semua masalah pembelajaran, masalah menulis juga boleh menjejaskan pencapaian akademik serta harga diri kanak-kanak dan juga masa depan mereka. Hal ini dikatakan demikian kerana di peringkat sekolah, setiap pelajar memerlukan tahap kecekapan dan kemahiran menulis yang baik dan tinggi. Sebagai contoh, ketika kanak-kanak mula masuk ke alam sekolah rendah, kegiatan menulis akan bertambah banyak kerana mereka dikehendaki untuk menulis esei, menjawab soalan ujian yang memerlukan penulisan perenggan pendek, membuat kerja sekolah dan sebagainya. Namun, apabila kanak-kanak menghadapi kesukaran untuk meluahkan pengetahuan, pemahaman bahasa dan perasaan mereka dalam bentuk penulisan, mereka juga turut sukar untuk menguasai ilmu dalam semua mata pelajaran. Hal ini secara tidak langsung akan mengurangkan keyakinan diri serta menimbulkan tekanan dalam diri kanak-kanak yang menghidap disleksia. Sudah tentu, mereka akan berasa malu terhadap rakan-rakan lain yang sudah menguasai kemahiran menulis dengan lebih baik. Situasi ini akan menyebabkan kanak-kanak semakin hilang minat untuk belajar dan seterusnya membuat perangai untuk tidak mahu hadir ke sekolah kerana mereka merasakan bahawa proses pembelajaran di sekolah adalah satu perkara yang amat sukar dan rumit buat mereka. 

Gambar 2: Kanak-kanak disgrafia memerlukan bantuan dan sokongan daripada keluarga dan guru

Ciri-ciri Kanak-kanak Disgrafia

Terdapat beberapa ciri yang jelas untuk mengenal pasti kanak-kanak yang mengalami disgrafia. Antaranya ialah, kanak-kanak disgrafia tidak dapat membaca tulisan walaupun mereka diberi masa yang cukup untuk menyelesaikan tugasan membaca mereka. Selain itu, tulisan kanak-kanak yang mengalami disgrafia juga adalah tidak konsisten dalam pembentukan tulisan. Sebagai contoh, tulisan mereka akan bersambung-sambung antara satu perkataan dengan satu perkataan yang lain dan saiz bagi setiap huruf adalah tidak sama. Penggunaan huruf besar dan huruf kecil juga masih bercampur.

Menurut Barbara, Judith dan David pada tahun 2002, setiap kali kanak-kanak disgrafia menulis sesuatu perkataan, mereka sering menulis perkataan yang tidak habis ditulis dan dieja malah kadang-kala kanak-kanak ini tertinggal satu patah perkataan dalam sebaris ayat. Apabila mereka menulis ayat pula, kedudukan perkataan-perkataan dalam ayat tersebut tidak selaras pada halaman dan baris. Oleh itu, hasil tulisan mereka akan kelihatan tidak kemas dan sukar untuk dibaca orang lain. Bukan itu sahaja, kanak-kanak disgrafia juga mengalami masalah dalam menulis huruf tertentu kerana huruf tersebut akan ditulis secara terbalik. Misalnya huruf (p dan q) serta huruf (b dan d). 

Bukan itu sahaja, ciri-ciri kanak-kanak disgrafia juga dapat dilihat melalui cara mereka memegang alat tulis seperti pen dan pensil. Sebagai contoh, mereka memegang pensil sangat hampir dengan kertas dan menulis menggunakan lebih daripada tiga jari. Cengkaman tangan mereka ketika memegang pensil juga agak kekok. Kanak-kanak disgrafia juga mudah dan cepat letih ketika menulis disebabkan oleh cara mereka memegang pensil dengan terlalu kuat dan menekan pada kertas sehingga menyebabkan tangan mereka berasa lenguh.

Gambar 3: Cara kanak-kanak disgrafia memegang pensil


Cara-cara Membantu Kanak-kanak Disgrafia

1. Latihan Psikomotor

  • Kanak-kanak disgrafia digalakkan menggunakan perlatan alat tulis yang selesa dipegang.
  •  Contohnya: alat tulis seperti pensil yang bersaiz besar.
  • Ibu bapa dan guru haruslah menggunakan daya tarikan seperti pensil yang berwarna-warni, kertas yang besar dan mempunyai garisan bagi menarik perhatian mereka untuk melakukan latihan psikomotor ini.
  • Penggunaan garisan di atas kertas dapat membantu mereka menulis di atas garisan yang sama.

Gambar 4: Pensil bersaiz lebih besar lebih selesa digunakan oleh kanak-kanak disgrafia

Gambar 5: Tulisan bertitik membantu kanak-kanak disgrafia untuk berlatih menulis huruf dengan cara yang betul


2. Kaedah Multisensorin (VAKT)

  • Kaedah Multisensori adalah satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran serentak yang menjurus kepada aplikasi visual, auditori dan kinestetik-taktil (mendengar, bertutur, melihat, menulis).
  • Kaedah ini lebih mudah digunakan oleh ibu bapa dan guru melatih kanak-kanak disgrafia dalam bentuk menulis dan menuturkan idea mereka.
  • Penggunaan audio dan media dapat menarik perhatian mereka bagi memperkukuhkan latihan menulis.
  • Kaedah ini juga dapat membantu kanak-kanak bagi meningkatkan kemahiran mendengar dan menulis. 

3. Pengurusan Grafik

  • Kaedah pengurusan grafik bertumpu kepada penyusunan idea yang hendak ditulis dengan menggunakan kaedah peta minda.
  • Kebiasaannya, pengurusan grafik dapat membantu kanak-kanak disgrafia bagi menghasilkan karangan pendek yang lengkap melalui peta minda yang dihasilkan oleh mereka. 

4. Latihan Terapi

  • Terdapat 5 ransangan asas iaitu penglihatan, pendengaran, sentuhan, bau, rasa dan ransangan sendi.
  • Selain itu, terapi ini boleh dilakukan dalam bentuk cara kerja seperti mengajar cara memegang alat tulis dengan betul dan latihan menguatkan otot tangan.
  • Ransangan asas mampu diransang secara berkesan untuk perkembangan minda kanak-kanak. 
Gambar 6: Ibu bapa memainkan peranan mengajar kanak-kanak cara memegang pensil dan menulis dengan betul 

Kesimpulannya, masalah disgrafia juga dikategorikan sebagai salah satu kecelaruan bahasa di bawah kategori disleksia. Masalah penulisan yang dialami oleh kanak-kanak disgrafia bukanlah suatu penyakit yang berpanjangan tetapi masih boleh dirawat dengan bantuan dan sokongan daripada ibu bapa dan guru-guru. Ibu bapa dan guru-guru seharusnya mendengar suara hati dan perasaan kanak-kanak disgrafia, memberi penghargaan kepada usaha yang ditunjukkan. Hal ini dapat membantu mereka matlamat peribadi untuk diri mereka sendiri, dan membantu mereka mencapai kejayaan dalam bidang ataupun aspek tertentu dalam hidup mereka. 



Rujukan

Norul Haida Bt Hj. Reduzan. (2013). Ilmu Psikolinguistik. Perak: Emeritus Publications.

Noor Aida Dani (2017). Asas Psikolinguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zulkeflee Haji Yaacob. (2022). Bahasa dan Linguistik Komprehensif. Kelantan: Bunga Melayu Solution.

Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu (2012). Genggaman Pensil Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis. Diperolehi daripada  https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/37

Jurnal Penyelidikan Tindakan (2010). Disgrafia dan Cara Membant. Diperolehi daripada jurnal_pt_2010-libre.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net) 




 


Comments